بهترین دانشگاه های پاریس  در سال 2024

هر دانشجویی که قصد تحصیل در خارج از کشورش را دارد، فرانسه و دانشگاه‌هایش را نیز در گوشه ذهنش دارد، چرا که در این کشور دانشگاه‌های بسیار خوبی وجود دارد و علاوه بر آن، هزینه تحصیل در آن‌ها نیز چندان بالا نیست. در شهرهای مختلف فرانسه، دانشگاه‌های بسیار خوبی هست و پاریس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در شهر پاریس، دانشگاه‌های متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها شهرت جهانی دارند. اما بهترین دانشگاه های پاریس کدام است؟ تحصیل در دانشگاه های پاریس چه شرایطی دارد؟

در این مطب، از بهترین دانشگاه های پاریس در سال 2024 برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

دانشگاه پی اس ال (Paris Sciences et Lettres)

نمای بیرونی دانشگاه پی اس ال از بهترین دانشگاه های پاریس

دانشگاه پی اس ال (Paris Sciences et Lettres) از 25 موسسه آموزش عالی و مرکز پژوهشی تشکیل شده است. تا به امروز، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید این دانشگاه جوایز نوبل متعددی را در حیطه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی و اقتصاد از آن خود کرده‌اند.

دانشگاه پی اس ال پاریس حاصل ترکیب 5 نهاد آموزشی فرانسوی است: اکول نرمال سوپریور (École Normale Supérieure)، کالج فرانسه (Collège de France)، Paris Observatory، شیمی پاریس تک (Chimie ParisTech) و پاریس تک (ESPCI ParisTech).

هدف از تأسیس دانشگاه پی اس ال ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مراکز پژوهشی جهان است. این دانشگاه با بهترین دانشگاه‌ها و موسسه‌ها در سراسر جهان نیز همکاری می‌کند. برای مثال، دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)، دانشگاه یو سی ال (UCL)، دانشگاه پکینگ (Peking University) و دانشگاه ملی تایوان (National Taiwan University) از دانشگاه‌های همکار این دانشگاه هستند.  

مهاجرت به فرانسه از طریق دوره زبان

دانشگاه پاریس ساکلی (Université Paris-Saclay)

دانشگاه پاریس ساکلی از بهترین دانشگاه های پاریس

دانشگاه پاریس ساکلی (Université Paris-Saclay) در سال 2019 تأسیس شد. این دانشگاه بخشی از پروژه پاریس ساکلی است که طی آن، نه نهاد آموزش عالی و یک خوشه کسب و کار در یک پردیس گسترده آکادمیک جمع شدند.

در دانشگاه پاریس ساکلی، رشته‌های مختلف، از جمله مهندسی، علوم سلامت و زندگی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌‌شود.

دانشگاه پانتئون سوربن (Pantheon-Sorbonne University)

دانشگاه پانتئون سوربون از  بهترین دانشگاه‌های پاریس

دانشگاه پانتئون سوربن (Pantheon-Sorbonne University) در سال 1970 تأسیس شد و می‌توان آن را حاصل ادغام قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پاریس، یعنی Paris I، Paris V و Paris IV، دانست. در این دانشگاه، 56000 دانشجو در حال تحصیل هستند و 10200 نفر از آنان دانشجوی بین‌المللی هستند. در این دانشگاه، 2.5 میلیون جلد کتاب و 40 دپارتمان، از جمله هنر، علوم، مهندسی  و فیزیک، وجود دارد.

پردیس اصلی این دانشگاه در محله لاتین کوارتر (Latin Quarter) پاریس قرار دارد و پردیس دیگر آن در Saint-Germain-des-Prés است. هر دو پردیس به نزدیکی‌ به بهترین کافه‌ها و رستوران‌های پاریس مشهور هستند.

اولین مطالعات مربوط به حوزه فیزیک هسته‌ای در این دانشگاه انجام شده است و علاوه بر آن، دو دانشجوی مهم و نامدار این دانشگاه نیز، یعنی ماری کوری و پیر کوری، برنده جایزه نوبل شدند.

موسسه پلی تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris)

موسسه پلی تکنیک پاریس از بهترین دانشگاه های پاریس

موسسه پلی تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris) از بهترین دانشگاه‌های پاریس است و تقریباً 35 درصد از دانشجویان آن از دیگر کشورها آمده‌اند. موسسه پلی تکنیک پاریس تقریباً ده دپارتمان دارد: زیست شناسی، شیمی، اقتصاد، ریاضیات، علوم انسانی، هنر، ادبیات و زیان‌های خارجی.

دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

دانشگاه سوربن (Sorbonne University) یکی از بهترین دانشگاه های پاریس، پردیس‌های متعددی در سراسر پاریس دارد و همچنین، پردیسی در ابوظبی دارد. در دانشگاه سوربن، سه دانشکده وجود دارد: علوم انسانی، علوم و پزشکی. دوره‌های مربوط به رشته حقوق دانشگاه سوربن در دانشگاه پاریس 2 (Panthéon-Assas University) برگزار می‌شود.

در دانشگاه سوربن پاریس، هشت مجموعه علمی برجسته و مهم وجود دارد که در آن به روی پژوهشگران باز است. برخی از این مجموعه‌ها پذیرای پژوهشگران خارج از دانشگاه سوربن نیز هستند.

دانشگاه پاریس سیته (Université Paris Cité)

دانشگاه پاریس سیته از بهترین دانشگاه‌های پاریس

دانشگاه پاریس سیته (Université Paris Cité) از جدیدترین دانشگاه‌های پاریس است که در سال 2019، تأسیس شد. این دانشگاه 14 پردیس و مرکز پژوهشی در سراسر شهر پاریس دارد.

دانشگاه پاریس سیته از ادغام چند دانشگاه و نهاد تشکیل شده است: دانشگاه پاریس دیدرو (Paris Diderot University)، دانشگاه پاریس دکارت (Paris Descartes University)، Institut de Physique du Globe de Paris.

در این دانشگاه، رشته‌ها و حوزه‌های مختلف وجود دارد: هنرهای زیبا، علوم انسانی، زبان‌های خارجی، علوم اجتماعی، اقتصاد، علم و تکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری.

دانشگاه پلی تکنیک (École Polytechnique)

تصویر بیرون از دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه از بهترین دانشگاه های پاریس

دانشگاه پلی تکنیک (École Polytechnique) در سال 1794، تأسیس شد. این دانشگاه را لازار کارنت (Lazare Carnot) وزیر جنگ ناپلئون بناپارت تأسیس کرد. در حال حاضر، اکول پلی تکنیک یکی از بهترین دانشگاه‌های پاریس است که در کل اروپا نیز، جایگاه ویژه‌ای دارد. این دانشگاه از منظر پژوهشی بسیار مهم است و سالانه، هشت مقاله علمی در این دانشگاه منتشر می‌شود.

سخن آخر برای انتخاب بهترین دانشگاه‌ ها در پاریس

تا به اینجا، با بهترین دانشگاه‌ های پاریس آشنا شدید. سالانه، سیصد هزار دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل وارد شهر پاریس می‎شوند. در واقع، پاریس جزو اولین انتخاب‌های دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است. همه دانشگاه‌های برتر پاریس شهرت جهانی دارند و چهره‌های مهمی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

منابع

https://www.timeshighereducation.com/student/best-universities/best-universities-france
https://www.mastersportal.com/university-rankings/france

مشاوره رایگان برای تحصیل در فرانسه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا